Spellemann tilbake til Oslo i 2016

Spellemann vender tilbake til Oslo
(Pressemelding 26.3.2015, Oslo)

ifpilogo-storEtter tre år i Stavanger har Spellemann bestemt seg for å vende tilbake til Oslo i 2016.
Det er nå klart at Norges største og viktigste musikkpris arrangeres i Oslo i 2016.

spellemann_2015

Interessen for å få arrangere Spellemann har vært stor i flere norske byer etter at treårskontrakten med Stavanger konserthus utløp i januar 2015.

Etter en grundig vurdering har valget falt på Oslos storstue, Oslo Spektrum, som arena for avviklingen av landets største musikkfest. Det sier styreleder i Spellemann AS, Marte Thorsby.

- Vi har hatt tre begivenhetsrike og fine år i Stavanger og har vært veldig fornøyd med det, men har nå etter en helhetsvurdering falt ned på at vi skal arrangere Spellemann i Oslo i 2016. Bakgrunnen er hovedsakelig at det er svært kostbart for både Spellemann og for en bransje med hovedsete i Oslo å flytte seg ut av byen mange år på rad, og Spellemann prøver med dette å imøtekomme ønsket fra sentrale aktører om å samle hele bransjen til fest i Oslo i januar 2016. Dette er en beslutning som foreløpig bare er tatt for 2016.

Spellemann 2015 arrangeres i Oslo Spektrum 30. jan 2016. Spellemannshowet vises direkte på NRK1, og produseres av produksjonsselskapet Monster.

Spellemannprisen har fra første utdeling i 1973 hatt status som Norges fremste musikkpris, og blitt delt ut årlig til artister og opphavsmenn som har utmerket seg og bidratt stort på musikkfronten i løpet av året som har gått. Spellemannprisen arrangeres av Spellemann AS, eiet av FONO og IFPI.

Nyeste troféer

P!NK - Beautiful Trauma