Musikk i tall - halvårstall 2015

Ferske tall fra IFPI Norge
(Pressemelding 9.07.2015, Oslo)

ifpilogo-storMusikksalget opp 6,5% første halvår 2015.
Nordmenn er fortsatt helt i toppen i verden på digitalt konsum av musikk, og inntektene fra streamingtjenester som Spotify, Wimp/Tidal og etter hvert Apple Music er de store driverne bak den markante oppgangen i musikksalget så langt i år. I løpet av første halvår 2015 har det blitt solgt musikk i Norge for 305 mill. kr., mot 285 mill. for samme periode i fjor, en oppgang på hele 6,5%.

2014-2015Ferske tall fra IFPI Norge viser at streaming fortsetter å vokse kraftig i Norge og inntektene fra streaming har gått opp fra 220 til 248 mill. kr. fra første halvår 2014 til første halvår 2015, en oppgang på 28 mill. kr. Inntektene fra de ulike streamingtjenestene står nå for hele 81% av musikkomsetningen første halvår 2015 mot 77% av omsetningen første halvår 2014.

Fysisk salg har også overraskende gått opp første halvår 2015. Det har så langt i år vært solgt fysiske produkter for 36 mill. kr., mot 35 mill. kr. i fjor. Økningen skyldes en oppgang i salg av vinyl på nesten 3 mill. kr., fra 5,8 mill. i 2014 til 8,7 mill. i 2015. Vinyl står nå for 24% av salget av fysiske produkter.

Svært gledelig er det at også at salget av norsk musikk øker. Totalt er norskandelen nå på nærmere 25%, og på streamingtjenestene alene er norskandelen hele 22%. Med norsk regnes her musikk utgitt av norske plateselskaper.

Marte Thorsby, direktør i IFPI Norge, uttaler: «Fortsatt omsetningsøkning innen streamingtjenestene er gode nyheter for norsk musikkbransje og for norsk musikk. Dette viser at markedet fremdeles ikke er mettet og vi kommer nok til å se en økning også i årene som kommer. Og særlig gledelig er det at flere og flere bruker streamingtjenestene for å lytte til norsk musikk. Dette er svært gode nyheter for norske artister og plateselskaper».

Salg av downloads går kraftig ned, fra 30 mill. første halvår 2014, til 21 mill. første halvår 2015. Downloads står nå for under 7% av omsetningen av musikk i Norge.

Den digitale musikkdistribusjonen har gjort bransjen mer global, noe som igjen gjør at norske artister har mulighet til å nå et internasjonal publikum raskere enn før. Kygo er en norsk artist som gjør det stort her hjemme – men ikke minst også internasjonalt. Kygo feat. Conrad Sewell har med låten Firestone blitt streamet over 218 mill. ganger på Spotify over hele verden, og har ligget som nr. 1 på iTunes i 31 land.

– «Det er utrolig gøy å se norske artister som slår til internasjonalt, men det er også gøy å se etterspørselen her hjemme. På VG-lista singel forrige uke ser vi at hele syv av de 20 mest solgte låtene er fra norske artister (Morgan Sulele, Sandra Lyng, Kygo feat. Parson James, Madcon, Innertier feat. Thomas Gregersen, Kygo feat. Conrad, Donkeyboy og Matoma). Dette er gode nyheter for norsk musikkbransje», avslutter Thorsby.

For mer informasjon, vennligst kontakt:
Marte Thorsby, direktør IFPI Norge
marte.thorsby@ifpi.no, +47 996 02 959