Discovery og IFPI inngår avtale

Ny avtale
(Pressemelding 03.10.16 ,Oslo)

ifpilogo-storTV-selskapet Discovery Networks Norway, som eier blant annet TVNorge, og IFPI Norge, som representerer internasjonale og norske plateselskaper, er enige om en ny musikkavtale. Det gir Discovery retten til å bruke kommersiell musikk i sine programmer.

– Dette er en avtale vi er veldig glade for å få på plass. Musikken er et viktig element i innholdet vårt, den hjelper oss å skape den stemningen og vekke de assosiasjonene vi ønsker blant våre seere. Denne avtalen gir oss muligheten til å velge blant verdens beste artister og de mest kjente låtene fra inn- og utland. Det betyr mye for vår fremtidige produksjon av programinnhold og promoteringen av dette, sier programdirektør i Discovery Networks, Eivind Landsverk.

– Vi er veldig glade for å ha landet en avtale med Discovery om bruk av kommersiell musikk på deres kanaler. Musikk har en sentral plass i TV-produksjoner, og vi er glade for at Discovery nå kan benytte den musikken de ønsker fra hele det store repertoaret av norske og internasjonale utgivelser som IFPIs selskaper besitter, sier Marte Thorsby i IFPI Norge.

Den nye avtalen gir Discovery rett til å bruke kommersiell musikk i sine programmer, både når det gjelder visning for tradisjonell lineær-TV og såkalt «on demand»-innhold.

Discovery Networks Norway er Norges nest største kommersielle TV-aktør, og sender kanaler som TVNorge, MAX, FEM, VOX, TLC, Discovery Channel, Eurosport og Eurosport Norge.

IFPI Norge representerer de største plateselskapene i verden, inkludert Sony Music, Universal Music og Warner Music, i tillegg til en rekke mindre norske plateselskaper. Rundt 1400 store og selvstendige selskaper i mer enn 65 land er i dag medlemmer av IFPI internasjonalt.

For mer informasjon, kontakt:

Espen Skoland
Kommunikasjonsdirektør