Halvårsstatistikk 2014

Streaming fortsetter å vokse, mens fysisk salg går kraftig tilbake

(Pressemelding 15.7.2014, Oslo)

ifpilogo-storNordmenn er helt i toppen i verden på digitalt konsum av musikk, og inntektene fra streamingtjenester som Spotify, Wimp og Beat er den store driveren bak musikkomsetningen i Norge.

Ferske tall fra bransjeorganisasjonen IFPI viser at streaming fortsetter å vokse kraftig i Norge og inntektene fra streaming har gått opp med NOK 30 millioner sammenlignet med første halvår i fjor, fra 189 til 219 millioner kroner. Inntektene fra de ulike streamingtjenestene står nå for hele 77 prosent av musikkomsetningen første halvår 2014 mot 66 prosent av omsetningen første halvår 2013.

5047Marte Thorsby, direktør i IFPI, sier musikkbransjen etter flere år med store teknologiske endringer nå har fått på plass en bærekraftig forretningsmodell og at omsetningsøkningen innen streamingtjenestene er gode nyheter for norsk musikk.

"Selv om salgstallene for CDer og andre fysiske formater går kraftig ned, sørger streaming for at den totale omsetningen holder seg relativt stabil."

Den totale omsetningen i norsk musikkbransje har likevel gått ned 1 prosent første halvår, sammenlignet med første halvår 2013. Grunnen til nedgangen er et sterkt fall i fysisk salg i tillegg til fortsatt nedgang i salg av downloads.

Norske musikkeventyr

Den digitale musikkdistribusjonen har gjort bransjen mer global, noe som igjen gjør at norske artister har mulighet til å nå et internasjonal publikum raskere enn før. Et godt eksempel er duoen Nico & Vinz som gjør det stort i USA med hit-singelen "Am I Wrong". Singelen ligger helt i toppen over spilte låter på radio i USA forrige uke og har erobret en sterk fjerdeplass på Bilboard Billboard Hot 100.

"Det er utrolig gøy å se norske artister som slår til internasjonalt, men det er også gøy å se etterspørselen her hjemme. På VG-lista singel forrige uke ser vi at seks av de mest solgte låtene er fra norske artister (Admiral P, Adelén, Broiler, Katastrofe, Gabrielle og Donkeyboy). Plateselskapene i Norge har aldri før brukt mer penger, tid og krefter på å investere i nye artister og vi ser lyst på fremtiden", avslutter Thorsby.

Se halvårsrapporten her.

For mer informasjon, vennligst kontakt:

Marte Thorsby, direktør IFPI Norge

marte.thorsby@ifpi.no, +47 996 02 959