IFPI støtter #backtolive

– Vi lever for å formidle musikk og kunst, sier artist og poet Trygve Skaug. Sammen med Chris Holsten, Atle Pettersen og Linn Skåber er han en av mange som kan ses i kampanjen #backtolive – en kampanje initiert og presentert av kulturbransjen selv. 

– Uten publikum kan vi bli hjemme 

Det er artisten og poeten Trygve Skaug som har skrevet manuset til videoen. For ham var det viktig å formidle følelsen av fellesskapet og følelsen av å oppleve noe. Å huske følelsen av gåsehud og tårer i øyekroken. 

– Det er publikum i salen vi spiller for. Uten dem kan vi like gjerne bli hjemme. Vi lever for å formidle musikk og kunst og nå som vi er i gang igjen, håper vi publikum også vil komme. Mange er på plass allerede, men tenk så mye større det blir for alle når salen er full og hjertene banker i takt, sier Skaug begeistret. 

Landets scener og konsertsaler har nemlig åpnet dørene. For de kulturglade er det daglig et stort utvalg show og konserter over hele landet. Alle som står på og bak en scene nærmest dirrer av forventning og glede over å ha kommet i gang igjen. Likevel har ikke alle publikummerne funnet veien tilbake til opplevelsene. Det er ikke lenger grunn til verken smitteangst eller frykt for avlysninger – bransjen forsikrer publikum om at alt er som før og at publikum er hjertelig velkomne tilbake til kulturopplevelsene. 

På intiativ fra utøverne selv 

– Som en aktiv medlemsorganisasjon for artister er det naturlig at de henvender seg til oss når de har noe på hjertet. Det har vi virkelig fått føle på nå under pandemien. Nå som den er over, er det mange som melder om at det fortsatt er utfordrende å selge ut alle billettene. Så da Trine Rein kontaktet oss med en god idé til en kampanje, ble vi veldig glade, forteller Lasse W. Fosshaug. Han er kommunikasjonsrådgiver hos GramArt, interesseorganisasjonen for artister, musikere og studioprodusenter. 

En av de andre organisasjonene som ble kontaktet, var NEMAA – organisasjonen for bedrifter som driver med artistmanagement og bookingvirksomhet i Norge. Deres medlemmer lever blant annet av billettsalget til sine utøvere og merker nedgangen i billettsalg godt. Joël Schwalenstöcker er styreleder i NEMAA og håper initiativet gjør at publikum flokker seg til salene igjen. 

– Noen utøvere klarer seg selvfølgelig bra, de største artistene og skuespillerne trekker oftest fullt hus. Men i Norge har vi også alltid hatt et stort mellomsjikt med kunstnere som lever av det de gjør, men kanskje uten helt enorme omsetningstall. Det er disse som har merket nedgangen mest. Vi håper derfor å kunne bidra til at billettsalget tar seg opp igjen gjennom denne kampanjen, sier Schwalenstöcker 

 #backtolive 

Om videoen

De som er med i videoen er Atle Pettersen, Chris Holsten, Ella Marie Hætta Isaksen, Elli Müller Osborne, Henrik Mestad, Isah, Linn Skåber, Nora Mamdu og Odd Nordstoga. Manus er skrevet av Trygve Skaug. Musikk av Inge Bremnes. 

Videoen er produsert av Scream Media på oppdrag fra Artistorganisasjonen GramArt og NEMAA, på initiativ fra Trine Rein og med støtte fra BandOrg, BFSP, Creo, De regionale musikkontorene, FONO, IFPI, Musikkindustriens Næringsråd, NOPA, NORA, Norsk Jazzforum, Norske Kulturhus og Produsentforeningen. 

Pressehenvendelser: 


Trygve Skaug, Artist 
Management: 
Lars Baade 
Mobil: 922 46 426 

Joël Schwalenstöcker 
NEMAA 
Nordic Live AS / FKP Scorpio Norge 
Mobil: 97 14 61 70 

Trine Rein
Artist
Mobil: ‭+47 950 95 505‬
trinerein@me.com

Lasse W. Fosshaug 
Kommunikasjonsrådgiver 
GramArt 
Mobil: 91 60 63 55