Månedens prat med Petter Wahlen

Månedens prat er et kort intervju med en bransjeprofil. Vi har denne gangen snakket med Petter Wahlen, daglig leder og manager i Nora Collective.

Petter Wahlen

Daglig leder og manager, Nora Collective

Hvem er du og hva jobber du med?

Daglig leder og manager i Nora Collective, hvor jeg har management-ansvaret for Arif, Aksel Carlson, Filip Kollsete, Mona Berntsen og Stig Brenner (Unge Ferrari).

Vil du dele et inspirerende prosjekt du jobber med?

Det skjer mye spennende hos oss til enhver tid, og jeg blir inspirert av dyktige kolleger og artister hver dag. Jeg føler alle jeg jobber med tenker bredt og ønsker å gjøre ting som inspirerer.

Et stort og nærliggende prosjekt er Oslo Spektrum med Stig Brenner i mars. Her er det jo rom for å kunne gjøre mye fett, ikke bare med selve showet, men og jobben i forkant og etterkant slik at man makser verdien for artisten. Vi jobber sammen som et stort team hvor diskuterer micro og makro på alt mulig. Det er et prosjekt hvor man får brukt mye av kunnskapen man har bygget over årene, samtidig som jeg vil lære mye nytt.

Nora er kjent for å gjøre overraskende ting og være originale i både artistutvikling og markedsføring. Hvor synes du den norske musikkbransjen står på de områdene i internasjonal sammenheng?

Det finnes flere norske artister innenfor pop-segmentet som jeg mener holder internasjonal standard uavhengig av hvilket språk de bruker i musikken sin. Fra Sigrid til Sondre Justad, fra Girl in red til Karpe for å nevne noen. Artister som har hele pakken, og lager kvalitetsmusikk med egenart og kommersiell appell. Jeg har jo ikke innsikt nok til å si hvor mye musikkbransjen har utviklet dem som artister, men de overnevnte har jobbet med sine team lenge og bærer nok fruktene av det.

For en som har jobbet mye med rap er jeg spent på om Norge klarer å fostre/utvikle nye rappere med «hele pakken» de neste årene, som jeg mener Sverige og Danmark har klart i større grad enn oss. Rappere som har noe interessant å formidle på en genuin måte, er dyktig tekniske, spennende personlighet og kan lage låter.

Markedsføring føler jeg er så ekstremt stort og gjøres på så forskjellige måter, uten at det alltid er så lett å måle. Jeg tenker fortsatt at gode låter er det absolutt viktigste, og i dag så er jo hvordan artisten kommuniserer med fansen gjennom sosiale medier og konserter en klar nummer to. I Norge så er kanskje de som driver med det som nå blir kalt «festmusikk» de dyktigste på sistnevnte? De har også vært dyktig på å skal et slags community fra artist til artist, og pusher hverandre.

Når det gjelder kreativ markedsføring så er vel Karpe i en klasse for seg selv, og kunne nok fått jobb i hvilket som helst reklamebyrå.

Vi er ute etter noen gode anbefalinger vi kan dele med leserne. Vil du by oss på følgende anbefalinger?

Favorittalbum
(for tiden)

Har ikke noe favorittalbum for tiden, men har de 3 siste årene nesten bare hørt på artister fra Nigeria eller med nigeriansk opphav. Så mange artister og produsenter som er sterke på melodier, rytmikk og ikke minst innovative med musikken de lager, hør for eksempel på Fireboy DML, Omah Lay, Rema, Oxlade, Singah, Crayon eller de mer kjente Burna Boy, Wizkid eller DaVido. 

Jeg tror man vil se enda mer popmusikk og populærkultur med utspring fra det overnevnte fremover.

 

Favorittbok

Likte godt siste boken jeg leste; «Breath» av James Nestor. Boken har gitt meg bedre fysisk og mental helse, samtidig som den holdt meg underholdt underveis.

Favorittpodkast

Liker å høre Sam Harris prate om mye forskjellig, og Andrew Huberman om vitenskap. Musikkrelatert så liker jeg «Dissect» og «And the writer is».

Favorittrestaurant

Er for glad i mat… Trattoria Populare, Chengdu, Zarathustra, Le Benjamin, Chez Colin, Mardin, Taste of China og Hitchiker er vel resturantene jeg er vender tilbake til. Elsker Stykke pizza, men er mer take away. Maemo var beste opplevelsen.